میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

کلید شیشه ای داشیل همت


  فصل انتخابات در آمریکا نزدیک است و آمریکای ابتدای قرن بیستم ... شهر و مقامات شهر گوش به فرمان گانگستر مقتدر پل مدویگ است. او در انتخابات از سناتور هنری پشتیبانی می کند و گانگستر نوظهور شاد اوروری از کاندیدای رقیب... در ابتدای امر جسد پسر سناتور در کنار خیابان پیدا می شود و ند بومانت که مشاور و همکار ارشد پل مدویگ است به عنوان کارآگاه راز این قتل را جستجو می کند...

بیشتر از این توضیح نمی دهم.

اسم داشیل همت را به عنوان یکی از بزرگان ژانر جنایی زیاد شنیده بودم ولی کتابی از ایشان نخوانده بودم. لذا وقتی با این کتاب مواجه شدم درنگ نکردم. شاهین مالت ساخته جان هیوستون و با بازی همفری بوگارت را به یاد دارید؟ این فیلم بر اساس کتابی به همین نام از داشیل همت ساخته شده است.

امیدوارم در چاپ های آتی (کتابی که من دارم دست دوم سالمی است از چاپ اول 1381 و فکر نمی کنم در بازار باشد) برخی اشکالات ترجمه آن نیز رفع شود. من در هنگام خرید مطلع نبودم که این کتاب در لیست 1001 کتابی که قبل از مرگ باید خواند موجود است و از این جهت وقتی متوجه این موضوع شدم کمی متعجب شدم , البته نه از این بابت که این کتاب چنین ارزشی ندارد که مسلماٌ از جهت فنون داستانی و همچنین نقشی که در سیر تاریخی و تکاملی این ژانر داشته است حائز اهمیت ویژه ای است , ولیکن در این گونه داستانی مطمئنم که کتاب های جذاب تری نوشته شده است. بیشتر از این متعجب شدم که این لیست باصطلاح ول کن ما نیست و لذا ما هم به همچنین... .

این کتاب را آقای پرویز نصیری ترجمه و انتشارات روزنه کار منتشر نموده است.

....................

پ ن: نمره کتاب 2.9 از 5 می باشد.

نظرات 8 + ارسال نظر
مهدی نادری نژاد شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:40 ب.ظ http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
خواندن کتاب های ناب جزء عمر انسان محسوب نمی شود.
از شما متشکرم.

سلام
البته متوجه منظورتان شدم که وقت اختصاص داده شده هدر نمی رود...
ولی به نحو معکوس بهتر است:
عمر انسان همین اوقاتی است که به خواندن کتاب های ناب و گوش دادن موسیقی ناب و دیدن فیلم ناب و... اختصاص می دهیم و باقیش پرت است.
البته نفس کشیدن در فضای اسلام ناب را هم به لیست بالا اضافه کنیم!

درخت ابدی شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:22 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
از این نویسنده چیزی نخوندم، ولی شاهین مالت عالی بود.
این ژانر ادبی هم تو ایران بازارش عامه پسند بوده و تو دست مترجم های درجه چند. اما چند سالیه که با "کتاب های سیاه" طرح نو و البته، ترجمه های کریم امامی از آثار کانن دویل و کارهای پراکنده ی دیگه دوباره بهش توجه شده. مجموعه ی "دایره ی هفتم" نیلوفر هم خیلی عالیه.
این ژانر دوست داشتنی. مرسی، فیلمون یاد هندستون کرد!

سلام
من هم این ژانر رو خیلی دوست دارم ... ولی همانطور که گفتی این گونه معمولاٌ چندان جدی گرفته نمی شود و البته اختصاص به اینجا هم ندارد مثلاً منتقدی به ریموند چندلر گفته بود حالا که آنقدر خوب می نویسی و نثر شاعرانه ای داری چرا به سراغ ادبیات جدی نمی روی!!!

محمدرضا شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:56 ب.ظ http://mamrizzio3.blogspot.com/

سلام
اسمش را فقط شنیده بودم!

سلام
من هم وقتی قاتل در باران چندلر رو خواندم و می خواستم مطلبی در موردش بنویسم تازه متوجهش شدم.

فرزانه یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:37 ق.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
از نوجوانی به این سو هیچ کتابی در ژانر جنایی نخوانده ام
گمانم چند قرنی می شود (خنده )


سلام
آره در نوجوانی خواندن این گونه کتابها لذت خاصی دارد!
قاضی سعید و میکی اسپلین و ... و اگر آدم شانس بیاره کانن دویل و کریستی و ...
من ولی دوست دارم حداقل ماهی یک بار سر بزنم به این گونه.

نعیمه یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:55 ق.ظ http://dokhtarezamin.blogfa.com/

بالاخره این سبک هم طرفداران خاص خودش رو داره.

سلام
من دوست دارم و فکر می کنم که با این سبک باید مهربان تر باشیم و به دلیل عامه پسند بودن آن را پس نزنیم.

ارغوان یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:54 ب.ظ

چقدر سرعت کتابخوانی شما بالاست!!

سلام
برای اینکه خواندن و نوشتن به هم برسند شروع کردم به خواندن خشم و هیاهو فاکنر که فک پیاده می کنه! و سرعت را پایین میاره!
سرعتم بد نیست ولی زمان زیادی را به این قضیه اختصاص می دم . من تقریباٌ تلویزیون نگاه نمی کنم مگر اینکه جایی مهمان باشم و از سر اجبار
و همین کلی زمان برای آدم جور می کنه

ققنوس خیس یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:03 ب.ظ

نخواندمش ... و البته ترغیب هم نشدم به خوندنش
...
امروز اشمیت خونی رو تموم کردم ... احتمالن از امشب خداحافظ گاری کوپر رو شروع می کنم

سلام
قبول دارم که نوشته من هم اصلاٌ ترغیب کننده نبود!
توی گاری کوپر می بینمت.

Helen یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:29 ب.ظ http://www.mydays-h.blogspot.com

ژانر جنایی نخوندم و گمان نکنم برام جذاب باشه.
چه خوب که تلوزیون نمی بینید. من هم خوشحالم که مدت زیادیه تلوزیون از زندگیم حذف شده.
کاش وبگردی م هم به یک سوم کاهش پیدا می کرد! کاش! کاش! نمی تونم!

سلام
خوش آمدید

کلمه وبگردی درسته که یه کم شبیه ولگردی است ولی خوب زیاد هم بد نیست.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد