میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

انتخاب دو کتاب بعدی

می گفتند وقتی آدم کار نیکی انجام می دهد آرامش خاصی پیدا می کند.

یا غلط می گفتند, یا من آدم نیستم, یا کاری که انجام دادم نیک نبوده, یا معنی آرامش خاص را درست نفهمیده بودم...چون دو شبه که خواب از چشمانم فرار کرده!!

فکر کنم بیشتر باید غرق بشم در کتاب. پس از هر گروه یک گزینه را انتخاب کنید. بخشی از پاراگراف اول هر کتاب را آورده ام جهت کمک به انتخاب...

گروه اول: ایرانی ها

1-    آشفته حالان بیداربخت  غلامحسین ساعدی   (انتشارات نگاه)

چهار ساعت یا بیش تر از چهار ساعت که تمام شهر زیر پای بادهای عمودی لگدکوب می شد, همه جا تاریک شد. گردبادهای ریز و درشتی مثل فرفره, از این و آن گوشه به هوا بلند می شد هم چون چاه های پشت و رو شده در یک قطر ولی با اندازه های مختلف, که بعد از ده ها متر فوران, مثل چتر باز می شد و آن وقت, انواع و اقسام نخاله و زباله, سقف آسمان را می پوشاند. (از داستان اسکندر و سمندر در گردباد)

2-    پرسه زیر درختان تاغ   علی چنگیزی   (نشر ثالث)

هوا گرگ و میش بود که زنگ تلفن بیدارم کرد.پریدم. نمی دانم چه حسی است که آدم خیال برش می دارد تو این بیابان خبری از این جور چیزها نیست. در این بیابان بی سر و ته, آدم فکر می کند که عهد شاه وزوزک است. دیدن این جور چیزها وسط بیابان که از ازل هیچ چیزش تغییر نکرده است – دشتش همان دشت است , آدم هاش همان آدم ها- عین دیدن در و دهاتی ها و وامانده هایی که با تلفن حرف می زنند, مسخره به نظر می آید. با آن طرز حرف زدنشان تو دهنی تلفن آدم فکر می کند نکند این زندگی شوخی است, پیشرفت بشر شوخی است, سرتاپای فن آوری ها شوخی است. ..

3-    وردی که بره ها می خوانند  رضا قاسمی   (نشر باران)

چه شد که ناگهان یادم آمد به آن چهلمین پله؟ آنهم پس از گذشت اینهمه سال؟ راست است که حالا, همینطور که دراز کشیده ام روی تخت, هیچ کار دیگری ندارم جز آنکه فکر کنم به همه چیز؛ به «س» که وقتی می آید به کلاس من دلم می لرزد و می دانم که او هم دلش می لرزد و یک ضربه, فقط یک ضربه ی کوچک کافیست تا این دیوار شیشه ای فرو ریزد و نمی زنم این ضربه ی کوچک را؛ چرا که می ترسم؛ می ترسم از همه چیز...

گروه دوم: از آب گذشته ها

1-    اندازه گیری دنیا  دانیل کلمان  (ترجمه ناتالی چوبینه – نشر افق)  

در سپتامبر 1828 , بزرگ ترین ریاضی دان کشور برای نخستین بار پس از سال ها پا از شهر خود بیرون گذاشت تا در همایش پژوهشگران علوم طبیعی آلمان در برلین شرکت کند. البته خودش هیچ علاقه ای به رفتن نداشت. ماه ها بود دعوت را رد می کرد, ولی آلکساندر فُن هومبُلت آن قدر سرسختس به خرج داد تا سرانجام طرفش در یک لحظه ی ضعف و به امید این که خدا آن روز را نیاورد, بله را داد.

2-    ظرافت جوجه تیغی  موریل باربری  (ترجمه مرتضی کلانتریان – انتشارات کندوکاو)

امروز صبح پالی یر کوچولو , که معمولاً هرگز با من حرف نمی زند, اعلام کرد:

- مارکس دیدگاهم را نسبت به جهان کاملاً دگرگون کرده است.

آنتوان پالی یر , وارث خوشبخت یک خانواده کارخانه دار, پسر یکی از هشت کارفرمای من است, آخرین باد گلوی سرمایه داری بزرگ – باد گلویی که فقط در اثر سکسکه های پاک و سالم به وجود می آید- , سرشار از شادی کشفی که کرده, به طور غیر ارادی , بی آن که حتا تصور کند که بتوانم چیزی از آن سر در بیاورم, آن را برایم نقل می کند: توده های زحمت کش از اثر مارکس چه می توانند بفهمند؟...

3-    گارد سفید  میخائیل بولگاکف   (ترجمه نرگس قندچی – نشر قصه)

بزرگ, بزرگ و مهیب بود آن سال؛ هزار و نهصد و هیجدهمین سال پس از میلاد مسیح و دومین سال پس از انقلاب اکتبر. تابستان غرق در آفتاب بود و زمستان مدفون در زیر برف و در پهنه ی آسمان در بلندایی غریب دو ستاره معلق بودند: ستاره ی شامگاهی زهره –ستاره ی «چوپان»- و سوسوی سرخ و لرزان مریخ.

 ******

پ ن 1:

گوری بده، خدایا! زندان پیکر من
تا از بهانه جویی، دل دربدر نباشد 
 

نظرات 31 + ارسال نظر
سمره سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:12 ب.ظ

پیش نون ،مفعول نیکویی آدم نبوده گمانم
نون،2و3وطنی
پس نون 1،زیبا

سلام
از هر گروه به یکی رای بدهید لطفن!
الان سیستم رای شمار من هنگ کرد

بهناز سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:24 ب.ظ

3 وردی که بره ها می خوانند

سلام
از هر گروه یک انتخاب لطفن!
قاسمی 1

تینا سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:25 ب.ظ

با سمره موافقم طرف مشکل نیکویی پذیری داشته
3وطنی

سلام
هنوز زوده در این مورد قضاوت کنم... شاید یه روز بهش بخندم!
قاسمی 2
ممنون

مظفریان سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:49 ب.ظ

یادش گرامی
پرسه زیر درختان تاغ از گروه اول چون علاقمند شدم باقیش رو بخوانم.
از گروه دوم بین گزینه اول و دوم مانده ام. به ظرافت جوجه تیغی رای می دهم.

سلام بر رفیق مرکز نشین!
تداعی کننده خاطراتی بود...و هست.
چنگیزی 1
باربری 1
مرسی

بهناز سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:37 ب.ظ

3 گارد سفید

ممنون
بولگاکف 1

حسین(گیلانی) سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:36 ب.ظ

سلام
1. وردی که بره ها می خوانند
در مورد دومی هیچ کدومو نخوندم ولی تعریف ظرافت جوجه تیغی رو زیاد شنیدم

سلام
قاسمی 3
باربری 2
ممنون

پری ماه سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:31 ب.ظ

سلام. از گروه اول آشفته حالان و وردی که... رو خونده م و هر دو لذت بخش بودند. بنا براین به پرسه رای میدهم که اگر انتخاب شد بخوانمش.(این پرسه یه جورایی محسن رضایی رو به یادتون نمیاره؟تو همه انتخابات هست و ناکام!)از گروه دوم هم به اندازه گیری دنیا رای میدم که موضوع جالبی داره و جزو برنامه های منم واسه خوندن هست.ضمنا خیلی حیفه که وردی را نخوندید!اگر رای بیاره خوشحال میشم

سلام
وقتی داشتم این کتابها رو از کتابخونه در می آوردم اتفاقن به این قضیه فکر کردم! اما خب این محسن رضایی رو خیلی خوب اومدی
فکر کنم این سری هر کتابی رای بیاره خوشحال میشم و واقعن برام فرقی نداره و نظرات هیچکدوم به نظرات من نزدیک تر از اون یکی نیست!
ممنون
چنگیزی 2
کلمان 1

مدادسیاه سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:01 ب.ظ

سلام
از گروه اول غلامحسین ساعدی با این که نخوانده امش و از گروه دوم ظرافت جوجه تیغی.

سلام
شما از من هم ایرانی نخون ترید
ساعدی 1
باربری 3
ممنون

بونو چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:47 ب.ظ

سلام
تو ایرانیها خوب طبیعتاً کتاب همشهری خودم دکتر غلامحسین صادقی
خارجیها هم که الان خودم دارم مرشد و مارگاریتا رو می خونم

سلام
خب پس مرشد و مارگریتا رو دست گرفتی...امیدوارم خوش بگذره.

ساعدی 2

مارسی پنج‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:38 ق.ظ

گروه اول: ایرانی ها
آشفته حالان بیداربخت غلامحسین ساعدی
گروه دوم: از آب گذشته ها
گارد سفید میخائیل بولگاکف

سلام بر مشتری پر و پا قرص ایام انتخابات
ساعدی 3
بولگاکف 2
ممنون

مهرگان پنج‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:42 ب.ظ http://mehraeen.blogsky.com

سلام بر میله ی بی پرچم!
ایرانی ها : ورردی که بره ها میخوانند.
از آب گذشته ها : ظرافت جوجه تیغی موریل باربری .

باز هم انتخابات از چه رو ای میله؟!

سلام بر اسپند روی آتش!
از روی زیادی رو
قاسمی 4
باربری 4
ممنون

مارسی پنج‌شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:04 ب.ظ

من همیشه سایت میام...
کتاب گرسنه رو هم خریدم ولی وقتی می خواستم شروع کنم خواهرم از گرفت گفت می خونم بهت میدم...
به خاطر همین نتونستم بیام تو اون پست نظر بدم...
فردا میام پست در مورد در انتظار بربر ها می خونم و بعد یه نظر توپ میدم .
من دیگه مثل قدیم خودم و مثل شما سریع کتاب نمی خونم.خدایش وقت نمی شه...
این عکس رو هم امروز صبح درست کردم
http://www.up.iranblog.com/images/e5vllo6ilnxmzzg70kpx.jpg

به نظرت وقتش نرسیده بوف کور رو دوباره شروع کنیم؟
....................
یه پیشنهاد هم دارم.
یکی از داستان کوتاه های صادق هدایت واسه خوندن معرفی کنی.فک نکنم نیابه انتخابات هم باشه.
فک کنم همین روزا سالگرد انتخاب شدن بوف کوره(داستان فراتر آن چیزی است که ما تصور می کنیم)

اونو از اون جهت گفتم که همیشه پیشنهاد میدی و فعالی در زمینه گزینش کتاب و داستان و اینا...
در انتظار بربرها یکی از کتابهای مورد علاقه منه...خیلی دوسش داشتم...از اونایی بود که دوست نداشتم تموم بشه.
عکس قشنگی بود.
نه هنوز خیلی خیلی زوده...یک سال هم نشده....شاید چهار پنج سال دیگه!
بگذار سیستم ضبط صدا رو یه سر و سامانی بدهم بعد حتمن خواندن یکی از داستانهای کوتاه هدایت رو توی برنامه می گذارم.
مممنون

محمد رضا جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:34 ق.ظ http://filterplus.blogfa.com

روزگاری هم با یکی نصفه شبها راه می افتادیم توی خیابان و آدمها را می رساندیم خانه هایشان...پشیمان نیستیم

سلام
خیلی عالی بوده...می دونم چه حس خوبی داره البته:
همین که زنده مانده اید خیلی خوبه

ملیکا جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:34 ق.ظ

سلام
گروه اول"آشفته حالان "وگروه دوم "ظرافت جوجه تیغی "

سلام
ساعدی 4
باربری 5
ممنون

pezhman جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:53 ق.ظ

salam.gahi oghat miam inja
az avali:ketab aghaye saedi
az dovomi : joje tighi

سلام
خوشحال میشم
ساعدی 5
باربری 6
ممنون

سحر شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:05 ق.ظ

از گروه اول " وردی که بره ها مى خوانند " به خاطر اینکه نویسنده اش ان کتاب خوب " همنوایی..." را نوشته( چه ربطى داره!)
ازگروه دوم چون هیچکدام را نخوانده ام همین طور الکی کتاب بولگاکف را انتخاب می کنم به خاطر مرشد و مارگاریتا( باز هم چه ربطی داره!)

سلام
اتفاقن این نوع انتخاب بی ربط نیست، انتظارات ما از آدمها متناسب با چیزی است که از آنها در ذهن داریم ...هر دو کتابی که از این نویسنده ها مطرح کردید کتابهایی بسیار قابل تاملی هستند.
قاسمی 5
بولگاکف 3
ممنون

خانم مسافر شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:48 ق.ظ

تمدید شد دوباره
برای آذر
:(
خسته شدم دیگه

سلام
اون ناعزیزان هدفشان همین است.

بریدا شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:43 ق.ظ

کاش یکم دم دست تر بودی ها

سلام
این کتاب ها به نظرم کاملن دم دستند.
وبلاگ هم به همچنین...دیگه ازین دم دست تر!!؟

k2 یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:56 ق.ظ

ساعدی و کلمان
ممنون از وبلاگ خوبتون

سلام
ممنون از شرکت در رای گیری
ساعدی 6
کلمان 2

فیلسوف یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:24 ق.ظ http://www.valhalla-philosophy.blogfa.com

باسلام.با وب زیبای شما از طریق وب معرفی کتاب-مدرن و پست مدرن آشنا گشتم.اگر سوالات فلسفی که ذهن همه ما را مشغول داشته علاقه مندید به وب من تشریف فرما شوید و نظرتان را بدهید.منتظرم.[گل]

سلام
یاد اون لطیفه معروف افتادم که گزارشگره از چند نفر می پرسه نظر شما در مورد کمبود غذا در نقاط دیگر دنیا چیه؟ آمریکاییه میگه: نقاط دیگر دنیا چیه!؟ اروپاییه میگه: کمبود چیه!؟ آفریقاییه میگه: غذا چیه و اون نفر آخری که ملیتش معلوم نیست ولی می تونه ایرانی هم باشه میگه: نظر!؟ نظر دیگه چیه!؟

تبسم یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:22 ق.ظ http://shenamiannoor.blogfa.com

مرسی که هستید و میتویسید .

سلام
ممنون از دلگرمی تان

شایا یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:34 ب.ظ http://vidaat.blogfa.com

شماهابیکارین؟ازکجامیخورین؟دلتونم که خیلی خوشه...همیشه خوش باشین ایشااله.

سلام بر شما

واقعن عالی بود... واقعیت مطلب همینه دقیقن....توی این مملکت مگه کسی از روی بیکاری کتاب بخونه وگرنه که نمی خونه
البته فقط از روی بیکاری بیکاری هم نیست چون ماشالله با این همه بیکار باضافه بعضیها که سر کارند اما در واقع بیکارند تیراژ کتاب باید اینجا نجومی می بود
گرونی قیمت کتاب و عدم وجود دل خوش و اینا هم که بهانه است
.....
ممنون برای آرزوی خوبتان
متقابلن برای شما لحظات خوش و سلامتی آرزومندم

میله بدون پرچم یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 06:22 ب.ظ

جمعبندی آرا
...............
از آب گذشته ها:
ظرافت جوجه تیغی موریل باربری با 6 رای
که این کتاب را دست گرفتم
....................................
داخلی ها:
آشفته حالان بیداربخت مرحوم ساعدی 6 رای
وردی که بره ها می خوانند رضا قاسمی 5 رای
این بخش هنوز آرایش باز است تا چند روز دیگر
ممنون
دیگه از بیکاری اومدم جمعبندی هم کردم!

مارسی دوشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:14 ب.ظ

آقا من احساس می کنم شما نمی خواید کتاب ساعدی برنده شه...
پس چرا انتخابات میذارید؟؟؟

سلام
خیالت راحت باشه... خود من از دوستداران کارهای مرحوم ساعدی هستم. چون ظرافت جوجه تیغی را شروع کردم حتمن سه چهار روز طول خواهد کشید که نوبت کتاب بعدی برسد... ضمنن خیالت تخت باشد که آنهایی که می خواستند رای می بدهند تا الان رای داده اند!

boof سه‌شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 06:03 ب.ظ

منم با مارسی موافقم.

سلام بر بوف
نگران نباشید...اصن همین الان در صندوق را می بندم: آشفته حالان بیداربخت کتاب بعدی است
خوب شد؟

منیر چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 05:06 ب.ظ

میگم شماها پس از سر بیکاری کار خیر کرده بودید ها ؟!
...
ببخشید سلام

سلام
ما کلن از سر بیکاری نفس میکشیم! وقتی باکار بشیم می میریم
قضیه کار خیر بماند برای بعد

boof پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام از ماست( البته اون ماست پالم دار نه ها)
نگران نبودم که. دلواپس بودم. ( از اون دلواپسان خاص، نه از دلواپسان به معنای عام)
باید منم نامه ی دلواپسی می نوشتم فک کنم.
بگذریم
خوب؟ چی بگم. من اصن نمی خواسم چیزی خوب یا بد شه که. دلواپس!!! بودم فقط. امیدوارم راضی باشی. نه مثه گرسنه و پلنگ ناراضی.

سلام
خیالم از بابت کارای مرحوم ساعدی راحته... ضمن این که بالاخره این کتاب های خوانده نشده کتابخانه باید خوانده شود! خوب و بدش دیگه بحث درجه دوه...
بابت پالم و زلزله و اینا هم نگران نباشید همین که دور و برمان یک سری دلواپس حضور دارد برای هفت پشتمان کفایت می کند.

هدا پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 04:39 ب.ظ http://www.3abzineh.blogspot.com

درود
رای من به ظرافت جوجه تیغی و وردی که بره ها می خوانند

سلام
مدتی بی خبر بودیم از شما
برای رای یه خورده دیر شده است با توجه به جمعبندی
ظرافت را در حال خواندن هستم
ممنون

boof شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:03 ق.ظ

استاد غافلگیری های ناگهانی

آره از اونایی که مثلن آدم رفته باشه سواحل ماداگاسکار که پای هیچ ایرونی ای اونجا نمیرسه (یا کمتر میرسه حداقل) کنار ساحل راحت و ساده و مردمی زیر آفتاب به پهلو دراز کشیده باشه و ریلکس...بعد یه دفعه یه دست از پشت بیاد روی چشمات (فلسفه به پهلو دراز کشیدن همین دستست که از پشت قراره بیاد) و صدایی تغییر یافته: که من کیم!؟
تقریبن جمعبندی من از آرا به همین شکله!! غافلگیرانه و ناگهانی مثل زلزله

بریدا دوشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:47 ب.ظ

همیشه بهار یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:04 ب.ظ

سلام
از کتابهائی که چند داستان را در دل خودش جا داده خیلی لذت میبرم.

سلام
مثل هزار و یکشب
مونالیزای منتشر را توصیه می کنم از رمانهای ایرانی
آویشن قشنگ نیست را هم
...
همیشه بهار باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد