میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

میله بدون پرچم

این نوشته ها اسمش نقد نیست...نسیه است. (در صورت رمزدار بودن مطلب از گزینه تماس با من درخواست رمز نمایید) آدرس کانال تلگرامی: https://t.me/milleh_book

آیا روزهای خوشی در انتظار بشر است!؟

پیش از این در اینجا در مورد مناظره دوباتن و پینکر و کتاب آن نوشته‌ام. در این اوضاع و احوال می‌طلبد که دوباره آن سوال و مناظره و استدلال‌ها را در ذهنمان مرور کنیم. استدلال اصلی گروه خوشبین‌ها این بود که روند توفیقات بشر در حوزه‌های بهداشتی و درمانی نشان می‌دهد که هرچه پیش می‌رویم، دنیا از این حیث جای بهتری خواهد شد و انسان‌ها درد و رنج کمتری از بابت بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن تحمل خواهند کرد. گروه دیگر که برچسب بدبین‌ها یا واقع‌بین‌ها را به خود اختصاص داده بودند معتقد بودند که بشر با حل هر مسئله، گرفتار مسائل پیچیده‌تری می‌شود که ریشه در راه‌حل مسئله‌ی حل‌شده دارد.  

این مناظره سال 2016 انجام شد و در بخشی از آن موضوع بیماری‌های همه‌گیر مطرح شد. طبعاً هیچکدام از دو گروه حدس نمی‌زدند چهار سال بعد، مسئله‌ای به این غامضی رخ دهد که در ابعادی چنین فراگیر همه‌ی حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

شاید پینکر و پینکریون در این لحظات چنین بگویند که روندها را باید در درازمدت نگاه کرد و اگر ده سال یا صد سال بعد به گذشته نگاه بکنیم، حوادث این روزها جز نوسانی کوتاه در منحنی اثر چندانی نخواهد داشت. نمی‌توان این استدلال را رد نمود، امیدواریم که چنین باشد... اما برای ما که در این قسمت منحنی زندگی می‌کنیم چندان مفید فایده و آرامش‌بخش نخواهد بود! این البته از لحاظ «زمان» حضور ما در این دنیاست وگرنه «مکان» که حسابش جداست و در آن مطلب اشارتی به این قضیه داشتم.

به هرحال خواندن این کتاب در این شرایط خالی از لطف نیست.

*****

پ ن 1: به نظر می‌رسد برای حفظ سلامتی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌بایست فعالیت‌های استرس‌زدا را هم مدنظر قرار داد. رمان خواندن از این حیث می‌تواند مفید باشد.

پ ن 2: کتاب بعدی که در مورد آن خواهم نوشت «زنگ انشاء» اثر زیگفرید لنتس خواهد بود.

پ ن 3: مطابق آرای اخذ شده در انتخابات، کتاب‌های بعدی «چه کسی باور می‌کند» اثر خانم روح‌انگیز شریفیان و «اسفار کاتبان» اثر ابوتراب خسروی خواهد بود.


نظرات 8 + ارسال نظر
مارسی یکشنبه 22 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:49 ب.ظ

امیدوارم کرونا رو شکست داده باشی

در حال مذاکره هستیم

مارسی یکشنبه 22 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:50 ب.ظ

باور من ۱۲ خط تایپ کردم نمیدونم چرا همین یه خط اومد

مارسی یکشنبه 22 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 02:36 ب.ظ

خب با کامپیوتر تایپ کردن بهتره
امیوارم ...
حتمن میدونی تیم ما هم بعد ویروس چینی افتاده رو دور شکست دادن تیم ها و بعید میدونم که بخاطر عوض کردن مربی باشه.البته محمود هم مربی با سیاستیه...
خیلی خیلی دوست داشتم که اتاق ابی انتخاب بشه ولی اسفار کاتبان هم تحقیق کردم جزو عالی هاست
نکتش اینه که یه کتابخ.نه تو شهر ما داره که تا هفته ی پیش میگفتن داریم بستر رو اماده میکنیم که از 20 ام به بعد باز کنیم.ولی خب 19 نامه زد که دوباره ببندین
اما اون کتاب روح انگیز رو کتاب خونه عمومی نزدیک ما داره و خوسبختانه چون مکتنش در پارک عمومی نیست بازه و عصری میرم میگیرم
دقیقن نصف کتاب اتهادیه ابلهان رو خوندم با اینکه علاقه و کشش خوندن پر حجم رو نداشتم بعد لولیتا.ولی شد دیگه...
یکی نکته هم میخوام بگم در مورد کتاب که همون بزار تو اون پست بگم شاید تا اخر کتاب نظرم عوض بشه
یکی از دوستای نزدیکم به ویروس چینی مبتلا شده.بازم یاد جمله کتاب امپراتوری خورشید افتادم ک گفتید.شنبه ی هفته ی ایده میرسه به دستم.5 از 5 شما حنمن چیز خوبیسه یا دقیق تر بگم که 4 از 5 من میشه حتمن و 4 به بالا خیلی ارزش خوندن دار( لولیتا شما 5 لولیتای من 4)

سلام
تیمتون اوضاع خوبی داره... محمود مربی خوبیه.
تا دوباره بسته نشده کتابخانه سریع دریافتش کن.
در مورد اتحادیه در همان پست خودش در خدمت هستم.
هر 5 بوی خاص خودش را دارد. لزوماً همیشه 5 من 4 شما نخواهد بود. مطمئنم.
حدس می‌زنم از امپراتوری خورشید به اندازه بیش از 4 خوشت بیاید.
البته این یک حدس است. فازغ از نمره البته تجربه بسیار خوبی است همراه شدن با آن کتاب.
موفق باشی

سمره دوشنبه 23 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 12:18 ق.ظ

سلام
خدا کنه این دوران بد ، پیلگی پروانه دنیا باشه
ولی خب این مساله دنیا هم حل بشه یه مساله دیگه پیش میاد و...
آرامشی برای کتاب خواندن باید باشه تا استرس زدایی آن به دست بیاد گاهی دراین شرایط آن آرامش نیست

سلام
این هم تعبیر و امیدواری قشنگی است... امیدوارم این گونه باشد.
بله ... واقعیت دنیا همین است و سطح انتظارات ما باید متناسب با همین واقعیتها باشد. شاید بهت و حیرت ما در مقابل این ویروس به همین دلیل باشد که توقع چنین چیزی را نداشتیم.
در مورد کتاب خواندن باید تلاش بیشتری از قبل بکنیم.

مهدی دوشنبه 23 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 10:25 ق.ظ

با سلام و آرزوی سلامتی شما
میله عزیز توصیه جالبی بود خواند کتاب برای دوری از فضای ملتهب و پر استرس این روزها.
اما بگذریم که این روزها نیز خواهد گذشت. ما شما را استوار تر از این می دانیم که یک ویروس بتواند سد راه شما شود. روزگاران بر بشر گذشته تا به این روزها رسیده. ما به قلم شما نیاز داریم حالا حالا دعا گوی سلامتی شماییم. محکم استوار به جلو بروید چه بخواهیم چه نخواهیم سختی ها و رنج ها ما را برای واقعیت های سخت زندگی روبه رو می کنند واقعیت هایی که شاید زندگی پر سر و صدا و پر مشغله این روزها نمی گذاشت با آن مواجه شویم.
ما مردم سختی رنجیم
فرستادن ما را تا نقص فنی های جهنم دربیارند. تصور کنید اگر جای ما مردم یک کشور توسعه یافته در این وضعیت گرفتار می شدند به ماه دوام نمی آوردند اما ما خوب رندر می کنیم شرایط را. به قول بزرگان دشمنان را ناکام کردیم. حسرت داشتن مردمی مثل ما را به گور خواهند برد. مردمی صبار و شکور.

سلام
تا دو سه روز دیگر مطلب بعدی را خواهم گذاشت و امیدوارم که روال معمول را بتوانم حفظ کنم. در واقع به پشتگرمی مخاطبان خوبم می‌توانم ادامه بدهم. ممنون از لطف شما.
........

ماهور دوشنبه 23 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 08:21 ب.ظ

سلام و صد سلام
هوراااا جزو معدود دفعاتی است که کتابهای مورد نظر من رای می آورند
خب من با دوباتن عزیز موافق ترم هر چند به نظرم خیلی سخته که بشه مسیر کلی و رو به روند خاصی را برای حرکت دنیا مطرح کرد چون بسیار تحت تاثیر فاکتورهای متغیر و وابسته و مستقل دیگری است اما حس می کنم بیشتر از اینکه اعتقادی به مثبت یا منفی بودن این مسیر بخواهم داشته باشم به غیر منتظره بودنش ایمان دارم،ناامن و غیرقابل پیش بینی
به قول همین جمله ی معروف این روزها دنیا جای خیلی بدی است اما ارزش جنگیدن را دارد...

درباره ی فعالیت های استرس زدا خب الان دو کتاب دارم میخونم بجز شاهنامه یکی شان بد حال و هوایمان را گرفته از موج بدبختی حاکم بر کتاب نگم اصلا
آن یکی هم همین زنگ انشای شما
شاهنامه هم که سر گول خوردنهای سیاوش رسیده ام از گرسیوز
حرص خوردن پشت حرص خوردن
اگر قرار به استرس زدایی باشد باید کتاب طنزدارتری انتخاب کنم بعد این کتابها

سلام
بله واقعاً سخته که بشه پیش‌بینی کرد... اصولاً تحلیلگران بر اساس داده‌ها و آمار تلاش می‌کنند روایتی از آنچه بر ما (در هر حوزه‌ای) گذشته است را ارائه ‌کنند... در مورد آینده همانطور که گفتی متغیرها زیاد است و قلندر بیدار!
من زنگ انشا را تمام کرده و مشغول نوشتن در موردش هستم.
امیدوارم این بار سیاوش کشته نشود
حالا ببینیم این کتابهایی که انتخاب شدند چه کار می‌کنند.
ممنون

بندباز سه‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 10:51 ق.ظ https://dbandbaz.blogfa.com

درود بر میله. امیدوارم که حال شما و خانواده خوب باشد.
چند وقت پیش کتابی از ژان بودریار به اسم شفافیت شیطانی می خواندم که خب متن و مباحثش برایم کمی سنگین بود اما کلیت آن را در بخش هایی بیشتر درک و لمس می کردم. به نظرم او به دسته ی دوم تعلق دارد و معتقد است که هر مشکل بزرگ امروزی بشر ناشی از دستکاری بیش از حد در یک حوزه ی مسائل انسانی ست. احتمالا اگر اینجا بود درباره ی کرونا هم همین حرف را می زد و از بشر می خواست اینقدر سعی نکند در هر حوزه ای رخنه کرده و دستکاری به خرج بدهد!! هشدارهای کتابش آنقدر آدم را زخمی می کرد که مدتی ست کنار گذاشتمش! خوب شد با این پست شما به یادش افتادم.

سلام
ممنون از احوالپرسی و متقابلاً امیدوارم یه‌جوری این روزهای سخت بگذرد و همه با سلامتی از این پیچ هم بگذریم
همه زندگیمون شده گذشتن از پیچ
بالاخره زورآزمایی با طبیعت بدون عواقب نخواهد بود. وقتی مثلاً آبهای زیرزمینی را بیش از حد بالا می‌کشیم فضای خالی‌اش با یک چیزی باید پر شود دیگر! این می‌شود که فرو می‌رویم!
وقتی درختها را قطع می‌کنیم ... وقتی... وقتی...
همین می‌شود که مدام در پیچ هستیم

بندباز سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:08 ب.ظ https://dbandbaz.blogfa.com

بله . واقعا!!
اصولا بشر موجود پیچیده ای ست!!!

سلام بر بندباز
بله غافل و کوته بین

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد